Hai og idyll og sånn

En gang, 

Omtrent her, på bildet, møtte vi en hai.

En ekte vill hai

Jeg Vet ikke helt om det finnes tamme haier, men En hai i åpent hav, er ikke tam. 

Vi bodde i den ene vannvillaene, jeg og helten, og derfor var vi omtrent der da.

Maldivene er det fineste jeg har opplevd. Og vannet er så klart som i ett badekar. Helt klart vann, helt klar bunn, så du ser liksom alle veier.

Varmen speiler seg i vannflaten i takt med solens stråler. Og heten fra både temperaturen samt bevegelser på dette magiske stedet , gjør at hver en dukkert kjennes ut som ett duggfrisk glass vin en tropevarm sommerdag.. 

Her kunne Jeg også skrevet duggfrisk cola eller iset vannflaske på en like varm sommerdag, for sannheten er at vann er nok mere meg enn vin, men for lignelsen sin skyld skrev jeg vin.

Vi svømte bortover mot korallene, jeg og han, heidi og helten. Vi svømte Hånd i hånd, og med en lett avkjølt rødme i kinnene., rødme av varme  Rødme av kjærlighet. Hadde man sett dette på avstand, er det mulig man ville skimtet små stråler av idyll nå overflaten og lage sitt gjenskinn.

10 år som gift ble redusert til nygifte følelser og ikke engang dykkemaskene klarte å skjule de varme blikkene og smilene mellom oss.

Det var helt nydelig, 

men også litt skummelt

For selv om sangen fra Haisommer egentlig ikke gikk på høyttalere, så er det som om hjernene har satt den på repeat.

Fri sikt, fritt vilt, smakfulle folk.. 

Tak etter tak legger vi tilbake

Passelig avkjølt vann omgir deg på alle kanter og så Fisker, alle mulige fisker åpner en verden av farger, for deg.

Man kan ikke gjør annet enn å dykke ned.

Og da

Kommer haien

Plutselig og fra intet, stor og med en hurtighet haier ofte har.

Der kommer den

Jeg rekker ikke reagere 

Rekker ikke fryse

Bare registrere at skyggen kommer mot meg

Og så

Kjenner jeg ett dytt i siden

Jeg skal ikke si mere enn at vi lærte da, hvem helten hadde servert først på haiens sølvfat.

Egentlig så er det litt flaks jeg kom hjem derfra, og enda mere flaks jeg hjem uten å ha blitt offer for smaksprøver

Spør du han, helten altså vil han si

han dyttet meg unna vei.

Jeg, personlig, ville ikke kalle, mot haiens munn, unna vei..

Hvem er du, når du ikke lengre er deg selv?
Posts created 273

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top